adsense

Saturday, November 7, 2009

Kalau Ada Kemahuan

Cipta pam tayar berkuasa bateri

EMPAT pelajar tahun dua Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Universiti Teknikal Malaysia Melaka yang mengikuti Kursus Rekabentuk Industri mencipta produk inovasi terbaru iaitu 'Motorcycle Air Pump Comprerssor (MAPC)'.


MAPC hasil ciptaan Chang Chee Khee, Muhammad Izzuddin, Phang Boo Onn dan Tan Wee Ming adalah produk yang mampu mengepam tayar motosikal dengan bantuan bateri.

Dengan berdimensi kecil dan ringan, MAPC sesuai dijadikan 'kit motor' kerana ia amat berguna jika tayar pancit atau kurang angin ketika dalam perjalanan.

Selain dapat mengepam angin dalam tempoh singkat, ia mudah di bawa ke mana-mana kerana boleh diletakkan di bawah tempat duduk motosikal.

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UTeM, Prof Madya Datuk Dr Abu Bakar Mohamad Diah, berkata produk ini hasil kreativiti pelajar ketika mengikuti kursus Rekabentuk Industri.

Menurutnya, pelajar yang mengikuti kursus itu sememangnya akan lebih kreatif dan sentiasa mencuba untuk mereka bentuk suatu produk yang berguna untuk masyarakat.

"Produk hasil ciptaan pelajar ini juga bukan saja dipamerkan untuk lulus dalam peperiksaan tetapi ia amat berguna untuk masyarakat jika dikomersialkan.

"UTeM sendiri menerusi Bahagian Penyelidikan dan Inovasi sedia memberi demostrasi MAPC ini kepada industri yang berminat dan sedia membuat perubahan dari segi reka bentuk untuk keperluan pemasaran," katanya.

Di samping itu, kata Dr Abu Bakar, MAPC adalah produk inovasi ketiga yang direka oleh penyelidik UTeM sebagai alat untuk mengepam angin motosikal.

"Sebelum ini iaitu pada tahun 2006, penyelidik dari Fakulti Kejuruteraan Pembuatan mencipta 'Air Pressure Plug' dan diikuti oleh penyelidik dari fakulti yang sama, Ir Sivarao Subramoniam yang mencipta 'Automatic Tyre Pressure Controller'.

"Kedua-dua produk ini kini dalam proses akhir pengkomersialan dan akan berada di pasaran tidak berapa lama lagi," katanya.

Produk MAPC ini juga akan diperkenalkan pada industri melalui pameran inovasi yang diadakan di dalam dan luar negara pada tahun 2010. sumber harian metro

DSKP RBT Tahun 4 Semakan 2017