adsense

Saturday, February 5, 2011

Mencipta Kereta Elektrik


Mencipta kereta elektrik


Kenaikan harga bahan api kebelakangan ini, kembali mempopularkan kereta berkuasa elektrik. Apa yang menyebabkan kereta elektrik popular?

Secara asasnya, penyebab tercetusnya idea kereta yang beroperasi menggunakan bateri ini adalah disebabkan kos bagi bahan api yang tinggi dan peningkatan bilangan individu yang mempunyai kesedaran terhadap bumi hijau.

Kesedaran individu dan agensi yang terlibat ini telah menyumbang kepada usaha bagi memastikan konsep bumi hijau dipraktikkan termasuk menghasilkan kenderaan yang lebih senyap, mudah dipandu dan yang lebih penting tidak menghasilkan bau atau gas berbahaya.

Bermula siri kali ini, kami ingin berkongsi inovasi mereka bentuk kereta elektrik Zull Design kepada pembaca dengan cara yang lebih mudah.

Alat-alat yang digunakan

Batang besi (mild steel hollow square bar)

*Kepingan besi (sheet metal)

*Kepingan plastic (perspec)

*Bateri

*Motor

*Tayar

*Gear

*Rantai

*Wayar

*Geganti (relay)

*Suis

*Contactor

Langkah-langkah

Pada minggu ini kami akan menunjukkan bagaimana untuk mendapatkan struktur (casis) kereta elektrik yang merupakan perkara asas di dalam pembinaan kereta elektrik.

nBerikut disertakan ukuran struktur kereta elektrik.

nUkur dan potong batang besi mengikut ukuran yang ditetapkan untuk mendapatkan bahagian-bahagian struktur kereta.

nCantumkan batang besi dengan menggunakan teknik kimpalan (welding) untuk menjadikan struktur kereta dan pastikan kimpalan yang dibuat adalah penuh (full weld) supaya struktur kukuh dan kemas.

nStruktur kereta yang telah siap.

Bersambung pada siri seterusnya. Selamat mencuba.

sumber utusan online

www.kemahiranhidup2u.blogspot.com

DSKP RBT Tahun 4 Semakan 2017