adsense

Wednesday, March 31, 2010

Beban Guru Kini Terbela...


Jawatankuasa Khas Kaji Beban Guru Ditubuh
KUALA LUMPUR, 31 Mac -- Jawatankuasa khas akan ditubuhkan bagi mengkaji beban tugas berlebihan yang ditanggung guru sekolah di seluruh negara, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata kerajaan memandang serius masalah itu yang dikhuatiri menjejaskan prestasi guru terbabit dan pencapaian pelajar untuk jangka masa panjang.

Jawatankuasa itu akan menentukan sama ada beban ditanggung itu adalah beban berlebihan atau tanggungjawab guru, katanya kepada pemberita selepas pertemuan dengan wakil Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) di bangunan Parlimen di sini pada Rabu.

Muhyiddin berkata jawatankuasa diketuai Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom itu akan dianggotai wakil beberapa pertubuhan terbabit antaranya NUTP selain diberikan tempoh dua bulan untuk mengemukakan cadangan menangani masalah beban tugas guru itu.

NUTP antara lain mengadu terdapat guru sekolah menanggung beban berlebihan melibatkan kurikulum, ko-kurikulum, bilik darjah dan hal ehwal murid sehingga menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah.

Turut dibangkitkan dalam pertemuan tengah hari tadi ialah mengenai cuti rehat mingguan guru sekolah dan sokongan NUTP kepada cadangan sukan di sekolah dan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi meningkatkan akses pendidikan kepada rakyat.

-- BERNAMA

DSKP RBT Tahun 4 Semakan 2017