adsense

Saturday, November 14, 2009

Taman Idaman Pilihan Hati

Taman Idaman

BERPINDAH ke rumah baru memberi peluang mencipta taman mengikut keperluan, cita rasa dan keluasan ruang.

BERPINDAH ke rumah baru memberi peluang mencipta taman mengikut keperluan, cita rasa dan keluasan ruang.

Alangkah baik jika taman berkenaan dihiasi dengan pelbagai tanaman hiasan menarik.

Pastinya anda sebagai pemilik mahu sentuhan lebih hidup dan segar dengan menyelitkan elemen air dalam taman untuk sudut ruang santai menarik dan praktikal.

Elemen air paling penting dalam pembentukan taman bagi mengelak suasana kaku atau kurang menarik.

Penggunaan sudut santai lebih maksimum dan selesa dicadangkan dengan sebuah kolam ikan berlatar dinding dibina bersambungan dengan sebuah pelantar kayu.

Ia bagi memudahkan pemilik dan keluarga menggunakan ruang berkenaan dengan lebih kerap untuk bersantai pada hujung minggu.

Pelantar kayu berukuran 16 kaki x 18 kaki daripada kayu cengal sesuai dibina sebagai ruang santai keluarga.

Sementara itu, sudut kanan kediaman memberi pilihan kepada pemilik untuk membentuk ruang itu sebaik mungkin bagi memenuhi keperluannya bersantai.

Pelbagai aksesori pilihan boleh disusun pada celah-celah susunan pokok berpasu di atas patio letak kereta dalam mencetuskan suasana menarik.

Kolam ikan dibina seiring dengan pelantar kayu bagi mewujudkan kesinambungan reka bentuk ruang berkenaan.

Bagi menimbulkan gaya bersahaja dan semula jadi, struktur daripada simenfero seakan-akan bongkah kayu pelbagai saiz dan kayu diletakkan di pinggir kolam.

Bagi peminat seni taman dan landskap, simenfero bukan satu perkara baru kerana ia menggunakan bancuhan simen yang teliti.

Antara elemen popular yang dihasilkan menerusi simenfero ialah bentuk kayu mati, kepingan batu pemijak, pasu bunga, jambatan kecil dan bongkah batu yang disusun untuk pembentukan binaan air terjun

Kehadiran sebuah pasu besar di sudut kiri kolam dapat menghidupkan penampilan kolam.

Pilihan beberapa jenis tanaman hiasan amat penting bagi menyuntik visual keindahan di sudut kolam atau pemandangan taman keseluruhannya.

Sumber Harian Metro

DSKP RBT Tahun 4 Semakan 2017