adsense

Wednesday, August 11, 2010

Berbual Percuma di Internet



Tahukah anda, internet sebenarnya mempunyai pelbagai guna. Bukan sahaja untuk mencari maklumat tetapi boleh juga digunkana sebagai alat komunikasi. Salah satunya ialah dengan berbual secara text atau lebih mersa dengan panggilan Chatting. Tetapi hari ini, berchatting sudah lama dilupakan kerana anda boleh menghubungi rakan anda secara audio. Maknanya anda boleh telefon rakan anda menggunakan internet dan berbual seperti di dalam telefon biasa. banyak perkhidmatan yang menawarkan khidmat panggilan telefon ini secara percuma seperti Yahoo Messengger, Skype, Google Talk dan banyak lagi. Tetapi tutorial hari ini akan menunjukkan bagaimana hendak membuat panggilan telefon di internet menggunakan Goolge Talk. Ianya sangat mudah dan tidak memerlukan tetapan yang sukar terutama kepada mereka yang baru hendak bermula.

1. Pertama sekali korang perlulah mempunyai mikrofon. Tanpa mikrofon bagaimana anda ingin bercakap. Microfon ibarat seperttelefon anda lah kononnya.
2. Kedua perlulah ada speaker atau pembesar suara, kalau tak korang tak kan dengar apa yang rakan korang cakap.
3. Kemudian, Download Aplikasi Google Talk di laman web Google atau boleh klik di SINI.
4. Selepas download, anda perlulah memasang atau Install Google Talk di laptop atau PC anda.
5. Untuk menggunakan Google Talk, anda perlulah mempunyai email dari Gmail. Kalau yang belum ada email dari Gmail, bolehlah daftar terlebih dahulu di http://www.gmail.com . Pendaftaran email Gmail adalah percuma dan mengambil masa yang singkat sahaja untuk pendaftaran.
6. Kemudian, Run program Google Talk yang telah anda install. Pada petak Sign In, masukkan username Email Gmail anda dan di petakPassword, masukkan password email anda. kemudian Klik button Sign In.
7. Anda kini dah pun berjaya memasang dan log in Applikasi Google Talk. Tapi anda masih tidak boleh berbual kerana anda belum ada Friend List.
8. Klik pada button ADD yang terdapat di bahagian bawah tetingkap Google Talk untuk menambah senarai rakan anda. Pastikan kawan anda sudah mempunayi akaun Gmail dan Google Talk.
9. Selepas selesai ADDrakan anda, sila tunggu sehingga permintaan anda di “approve” oleh rakan anda.
10. Akhir sekali untuk membuat panggilan telefon kepada rakan anda menggunakan Google Talk, klik pada nama rakan anda yang ingin di call dan clik button CALL dan tunggu sehingga rakan anda menjawab panggilan anda.

Mudah bukan, hanya dengan 10 step anda kini boleh berbual tanpa had dan percuma. sememangnya dapat menjimatkan bil telefon anda. Hebohkan pada rakan – rakan anda berita baik ini.

Sumber kuriee.com

DSKP RBT Tahun 4 Semakan 2017